James Wellford est éditeur photo au département Global Issues du National Geographic. Il a documenté des histoires complexes allant de la crise sanitaire au Yémen à la migration africaine vers l’Espagne en passant par l’économie circulaire ou encore la science du sommeil. Avant de travailler au National Geographic, il était éditeur international pour Newsweek pendant 12 ans. Jury de nombreux concours de photographie dans le monde, entre autres le OPC, le Tim Hetherington Trust et le POYi, il enseigne au ICP (International center of Photography) et à la New School de New York.

Voici ses pépites :

James Wellford is the Senior Visuals Editor for Global Issues at National Geographic and the stories he has worked on include the Science of Sleep, Circular Economy, El Salvador, Falcons, Muslims in America, Lithium, Niger/Mali, World War II Veterans, Ebola in the DRC, Eritrea, the Sudan, the Crisis in Kashmir, African Migration to Spain and in Central America and the Health crisis in Yemen. Prior to his time at NatGeo, he was the International Photography Editor at Newsweek Magazine for 12 years. He also worked as a visual editor for Foreign Policy, CNN, Smithsonian Journeys, Time Magazine, served as an editorial director for Visura, spent a year as a Knight Wallace Fellow, founded ScreenProjects.org, edited the New York Daily News archival photography library, curated numerous photography exhibitions, served on a number of photography juries around the world including the OPC, the Tim Hetherington Trust, POYi, and others, and also teach at the International Center of Photography and the New School in NYC.

Here are the James's findings:



Wayne Lawrence



 



« Wayne a récemment travaillé sur la question de la perte pendant la crise du Covid aux États Unis. J’aime sa capacité à saisir les différentes émotions qui traversent les personnes qu’il photographie, et à les retrouver à différents moments de leur vie. Tout son travail, de Orchard Beach, la riviera de New York dans le Bronx, à la crise de l’eau à Flint, en passant par ses portraits de musulmans sur le sol américain, montre une capacité d’échange extraordinaire avec ses sujets. » 

Né à Saint Christophe aux Antilles, Wayne Lawrence est un photographe américain basé à Brooklyn. Son travail est ancré dans la tradition documentaire et touche plusieurs thèmes, l’identité, la tradition, la relation entre l’homme et son environnement. Son dernier projet, "Black Blood", est une exploration des traditions carnavalesques dans les Caraïbes orientales.

“Wayne Lawrence recently photographed the story of people and loss during the Covid crisis in the United States. He again demonstrates his ability to create dialogue with the internal emotions of those he photographs. All of his work including photography from Orchard Beach in the Bronx, work on the water crisis in Flint, Michigan, and his compelling engagement with Muslims living in the United States exemplify an extraordinary sense of moment, exchange, and trust that he shares with the photographed. Over time his images evolve and continuously reveal dimension in the people he engages. There is potency and a spiritual essence in Wayne’s portraits. They are landscapes of memory and experience, places of sensitivity and revelation. When you engage in Wayne’s work you feel part of a powerful conversation that has only just begun and which you want to continue. I have always felt that those he works with develop an almost symbiotic moment with Wayne and that there is an equally enquiring search into his creative interior from those he photographs.”





Nanna Heitmann



 



« Quand j’ai découvert le travail de Nanna sur la crise du Covid à Moscou et au Daghestan, j’ai été ébloui par son courage et son talent. Ce qui m’a ému, c’est sa capacité à saisir cette actualité de manière presque surréelle : sa lumière délicate et l’intimité qu’elle tisse avec les gens créent une atmosphère onirique. »

Née en Allemagne, Nanna Heitmann revisite depuis plusieurs années la Russie, le pays natal de sa mère par la photographie. Le temps d’une saison, elle a loué une jeep et du matériel de camping pour suivre le cours du fleuve Lenisseï, région sauvage de la taïga sibérienne, riche en mythes. Un travail remarquable sur l’âme russe, comme un conte visuel d’une magnifique sensibilité. 

« Nanna recently covered the Covid crisis in Russia with a focus on Moscow, regions surrounding the city, and also with a trip to Dagestan. When I first saw her work I marveled at her access and the courage she showed while working so closely to an unpredictable and deadly contagion. Her journalistic skill and ability to position herself to tell the evolving story of the pandemic immediately convinced me to publish the story at Nat Geo. Nanna’s photography captures an immediacy and an essence of moment in an almost dreamlike state. Suffused in a saturated and ethereal light, her photography has in it the burning emotional memories of an evaporating dream. »





Muhammad Fadli



 



« J’ai longtemps admiré le regard de Muhammad et son portrait délicat de l’Indonésie. Je l’ai contacté pour couvrir la crise de la Covid-19. Avant de commencer à prendre des photos, Muhammad s’est posé beaucoup de questions sur l’approche à adopter : ce questionnement, couplé d'un grand sens esthétique, a produit un voyage de plus de 1000 kilomètres sur les effets de la pandémie à Java. »

Né à Sumatra, Muhammad Fadli est un photographe indonésien basé à Jakarta. Dans sa série « Rebel Riders » il explore la façon dont la vespa italienne a intégré la culture populaire en Indonésie. “Banda Journal series”, un projet en cours, associe vestiges du passé colonial et traces de cette mémoire dans les îles Banda.  

I have long admired Muhammad’s eye and his sensitive portrayal of Indonesia. As part of NatGeo’s Covid coverage, I reached out to him to report on the crisis in his homeland. Before a single frame was made, I was indebted to Muhammad whose thinking coupled with deep aesthetic instincts and sensibilities concerning the impact of the virus led to a 1000 kilometer journey to record the effects of the pandemic in Java and parts of Sumatra. In Muhammad’s work there is a sense of circulation like blood flowing through a body. His work has great range especially in his landscapes that though very directed encapsulate all that is in his and the viewers peripheral vision. His portraits are revealing, his sense of detail exacting and in all of his work I always find an atmosphere that extends to the unseen elements of a moment.  Muhammad’s work is thoughtful and at its best free of constraint. The result is that a Fadli photograph is always more than a single impression. He has the skill to unveil layers of meaning and find the rare spark of a photograph.





Newsha Tavakolian 



 



« J’ai la chance de suivre cette photographe iranienne depuis ses débuts, il y a une vingtaine d’années. Ce qui m’interpelle dans sa photographie, c’est la sensation de trouble entre passé et futur, prodiguée sans résoudre cette tension. Ses images semblent donner accès aux moindres recoins de l’imagination des autres. »

Newsha Tavakolian a commencé à photographier pour la presse à 16 ans, et se focalise depuis sur les questions sociales en Iran. Elle a également couvert les conflits en Irak, en Syrie et en Colombie, ainsi que la situation sanitaire à Téhéran, sa ville natale, particulièrement touchée par la Covid : dans ses images elle montre la complexité psychologique de l’humain en temps de pandémie. 

« Newsha Tavakolian recently photographed a story about Covid conditions in her hometown of Tehran, Iran and showed again her dynamic aesthetic capacity to visualize the complex psychological terrain of the human experience. There is a sense of anticipation in Newsha’s photography, a feeling of an intricate turmoil between memory and an unknown future. Her images distill this emotional complexity without resolving the tension. We enter the recesses of other’s imaginations and find in Newsha’s work a liminal space where there are attempts to defy a gravity that will never entirely let us go. »  





Hiroki Kobayashi



 



« J’ai travaillé avec Hiroki à l’occasion du 75me anniversaire des bombardements atomiques d’Hiroshima et de Nagasaki. Enfant d'Hiroshima, élevé dans la mémoire de ce passé tragique, Hiroki a fait des portraits délicats des survivants et des proches de victimes. Il a aussi photographié des objets et des lieux, qui donnent un écho puissant à sa démarche : je pense en particulier aux statues fondues des Bouddhas, aux habits déchirés par l’explosion et aux arbres qui ont miraculeusement survécu à la bombe. Pour moi, il travaille comme un calligraphe : il capture le moment présent et donne la sensation que l’on pourrait toucher ce que l’on voit. »

Basé entre New York et Tokyo, Hiroki Kobayashi a notamment travaillé sur la gentrification à Brooklyn. 

Hiroki recently covered the 75th anniversary of the nuclear bomb attacks in Hiroshima and Nagasaki, Japan for Nat Geo. A child of Hiroshima and thus imbued with the depth of a tragic past, Hiroki was able to find survivors and family members of victims from the devastating events. His sensitive portrayals of these people are delicate considerations of painful memory. His focus also on objects and the geography of place is a visual articulation of memory with powerful resonance notably in his treatment of melted Buddha figurines, articles of torn clothing and in the trees that miraculously survived the destruction.  

Hiroki’s work has in it the artistry of a calligrapher. There is a sense of tender touch and a tactile nature in his imagery that at its best delicately captures very brief and shared moments. Hiroki’s work powerfully distills these transitory and humble moments of exchange.
” 


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